Zapraszam na RADIO AMI

wtorek, 2 sierpnia 2011

Dojazd i komunikacja


Komunikacja miejska dawniej i obecnie


Obsługe komunikacyjną wewnatrz dzielnicy 
zapewnia ZTM Warszawa

Rembertów został włączony w obszar miasta stołecznego Warszawy w roku 1957. Dojazd do Warszawy zapewniała linia PKP Siedlce - Warszawa oraz nieliczna komunikacja miejska obsługiwana przez przedsiębiorstwo Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Warszawie.
Jak pamięcią sięgnę w lata 70-te XX wieku, od zawsze jedynym autobusem komunikacji miejskiej była linia 143 kursująca z centrum Grochowa z ronda Wiatraczna oraz linia szczytowa 327 (równiez z Grochowa). W latach 70-tyvh i 80-tych Rembertów słynął z bazaru "Ciuchy" gdzie sprzedawano to czego nie można było dostać w sklepach, a co dało się sprowadzić prywatnie z zagranicy. Kursujace autobusy zapewniały dojazd do bazaru czyli do "Ciuchów", autobus 143 kursowal dalej do terenu Akademii Sztabu Generalnego (dzisiejsza Akadamia Obrony Narodowej), zaś autobus 327 dojeżdżał do pętli Szatkowników, czyli dzisiejszego krańca autobusów: Rembertów-Kolonia.
Z Rembertowa w kierunku centrum Warszawy całodniowo ówczas praktycznie można było wydostać sie jedynie ulicą Marsa, którędy kursował autobus linii 143. Niestety, po drodze trzeba było przejechać przez przejazd kolejowy PKP na ruchliwej linii Warszawa - Terespol (z odgałęzieniem w Stojadłach na Białystok i Lublin), dlatego też zdarzały się przypadki, że autobus oczekiwał przed szlabanem na wyjazd do 30 minut, zaś inna droga praktycznie nie istniała. Dojazd autobusem linii 327 w godzinach szczytu wiazał się z oczekiwaniem na innym przejeździe kolejowym - w ciagu ulicy Chełmzyńskiej, tuz przy skrzyżowaniu z ulica Strażacką.

Na planach Warszawy oferowanych przez przedsiebiorstwa kartograficzne teoretycznie zaznaczona była kontynuacja ulicy Strażackiej do ciągu ulicy Zabranieckiej (dająca możliwość wydostania się w kierunku Targówka, ale wówczas była to droga piaszczysta, wyboista, z wiecznie zalegającymi kałużami, nadająca się bardziej dla aut terenowych aniżeli dla osobowych. Przejazd ulicą Strażacką do Zabranieckiej (od ul. Chełmzyńskiej do Gwarków) udrożniono dopiero w 2011 roku, w postaci wyasfaltowanej miejskiej ulicy z przylegajacym chodnikiem i scieżką rowerową.  
Przejazd pasażerów po samym terenie Starego Rembertowa (czyli części dzielnicy otoczonej od północy i zachodu lasem oraz od południa linia kolejową Warszawa-Terespol, a od wschodu linią kolejową Warszawa Rembertów - Zielonka oraz terenami wojskowymi byłego poligonu) z osiedla Mokry Ług do pętli Szatkowników, zapewniała linia autobusowa 153, kursująca do dnia dzisiejszego w niezmienionym kształcie.
Komunikacja kolejowa pociagami podmiejskimi PKP (obecnie spółka PKP-Koleje Mazowieckie) w ubiegych latach odgrywała mniejsze znaczenie w dojazdach mieszkańców do pracy w centum Warszawy, z uwagi na to, iz taryfa przewozowa obowiązująca w pociągach nie była zintegrowana z taryfą warszawskiej komunikacji miejskiej (w kolejkach nie były ważne bilety okresowe-miesięczne MZK, co wiazało się z koniecznością zakupu oddzielnego biletu w kasie biletowej PKP). Wspólny bilet miejski przewoźników ZTM i KM po raz pierwszy wprowadzono w roku ........ 
Obecnie Rembertów połaczony jest z Warszawą oprócz autobusów ZTM i pociągów Kolei Mazowieckich również linia Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM - linia S2) kursującej na trasie : Sulejówek Miłosna - Warszawa Śródmieście - Warszawa Lotnisko Chopina



W internecie istnieje forum dot warszawskiej komunikacji WAWKOM




 Gorąco zachęcam   do lektury!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz